Rodzaje ryżu – jakie są dostępne i jak je gotować?

Od lat ryż jest doceniany względem swoich niesamowitych właściwości odżywczych. Co więcej, w Azji stanowi podstawę tradycyjnej diety w równym stopniu, co w Polsce spożycie ziemniaków. Ryż to również bardzo ważny element diety bezglutenowej, redukcyjnej, roślinnej i wielu innych.

Od wieków, w Azji ryż posiada bardzo ważne miejsce w kulturze, ponieważ nie jest wyłącznie elementem diety, ale symbolem życia. Można go spożywać niezależnie, ale też z dodatkami. Może być również wykorzystywany do produkcji mleka roślinnego, piwa, destylatów, płatków, makaronu, mąki, ale również nie kulinariów, czyli papieru. Warto też zaznaczyć, że roślina ta jest elementem diety niemal połowy świata.
Początki ryżu sięgają starożytnych Indii, jednak stamtąd trafił na stoły chińskie. Właśnie tam, ryż stał się podstawą diety jeszcze 5 tys. lat przed Chrystusem. Później roślina stała się popularna w Egipcie oraz Grecji, a następnie w pozostałej części Europy oraz w Afryce.

Rodzaje ryżu

Istnieje wiele odmian ryżu, które odrobinę różnią się od siebie właściwościami, kolorem, kształtem. Przede wszystkim jednak klasyfikuje się podział ze względu na długość ziarna.
Ryż średnioziarnisty (5-6 mm) posiada bardzo delikatny smak i jest mocno wilgotny. Jest doskonałym wyborem w przypadku zup i deserów, dlatego czasami przyrządza się go na lekko słodko.
Ryż długoziarnisty (6-8 mm) z kolei jest puszysty oraz bardziej sypki od poprzednich. Jako, że nie jest klejący – używa się go podczas robienia sałatek i dodatków do mięs.

Innym kryterium podziału jest gatunek ryżu

Ryż biały – tradycyjny – jest najbardziej popularnym rodzajem tej rośliny. Podczas produkcji ściąga się zewnętrzne warstwy ryżu. Co prawda negatywnie wpływa to na jego wartości odżywcze, jednakże pozwala uzyskać znacznie szybszy czas gotowania. Ile gotować ryż biały? Około 15 minut.
Ryż brązowy – w przypadku tego rodzaju ściągnięta zostaje tylko jedna warstwa zewnętrzna, dlatego ryż brązowy ma znacznie więcej wartości odżywczych, niż biały. Ten gatunek ma lekko orzechowy smak. Jak gotować ryż brązowy? Tutaj czas jest dłuższy – potrzeba ponad pół godziny.
Ryż czarny – jest to jedna z najbardziej zdrowych odmian ryżu. Swego czasu nazywano go „zakazanym”, ponieważ jedyną osobą uprawnioną do spożywania ryżu czarnego był cesarz. Jeżeli podczas gotowania do garnka doda się inne składniki, zostaną one zabarwione. Należy go gotować około 40 minut.
Ryż paraboliczny – swoim wyglądem przypomina ryż biały, jednak różni się od niego sposobem pakowania. Poprzez zastosowanie pakowania ciśnieniowego może on zachować właściwości odżywcze. Przygotowuje się go tak, jak gotuje się ryż biały, czyli około 15 minut.

Przeczytaj także!